Makanan Halal Popular Di Jepun

 

Kebiasaan  bila dengar makanan Jepun mesti anda fikir makanan yang dibuat daripada nasi dan ikan sahaja. Sebenarnya, di Jepun banyak lagi makanan yang sangat best malah lebih banyak dari makanan Korea.

1. Sushi

Sushi merupakan makanan yang dikenali di seluruh dunia. Ramuan sushi adalah nasi yang dikukus dengan campuran cuka beras, garam dan gula sedikit, kemudiannya campur dengan ikan, saur dan rumpai laut dan kalau akan suka ayam atau daging boleh letakkan sekali. Selepas siap masak anda boleh masukan kicap atau wasabi ke dalamnya, rasanya memang sedap. Selain itu, terdapat juga sushi Sashimi iaitu sushi yang diperbuat daripada ikan mentah atau makanan laut yang dihidangkan dengan wasabi perisa pedas. Pelbagai jenis ikan yang boleh digunakan terpulang kepada selera anda.

2. Tempura

Tempura merupakan makanan ringan yang perlu digoreng kebanyakan makanan laut dan sayur-sayuran tetapi ada juga tempuran yang diperbuat daripada ikan dan ayam dan dipanggang dengan sos yang diperbuat daripada kicap,halia dan gula. Tempura dihidangkan dengan sos Tetsuyu bahawa ia adalah gabungan konsomme, sake manis, kicap, halia, lobak dan rempah.

3. Kare raisu (beras dengan kari)

Kare raisu merupakan hidangan yang popular di Jepun kerana rasanya yang lazat. Kare raisu diperbuat daripada beras, kari ,sayur, bawang, wortel dan potatos manis, dan daging yang digunakan adalah ayam, daging babi, daging sapi dan kadang-kadang itikanda mesti rasa kalau makan sekali memang nak rasa berkali-kali.

4. Okonomiyaki

Okonomiyaki adalah makanan yang diperbuat daripada campuran tepung, yam dan telur dan pelbagai lagi bahan mengikut cita rasa anda. Kebanyakan adalah bawang hijau, daging lembu, udang, cumi-cumi, sayur-sayuran, mochi dan keju. Ia dimasak dalam periuk

5. Shabu shabu

Hidangan ini, terdapat banyak jenis daging dan makanan laut dan sayuran, tauhu dan kadang-kadang mee. Cara membuatnya anda masukan sekeping daging serta sayuran dan rebus dengan takat air yang boleh mengelamkan bahan-bahan tadi, kemudiannya masuk ke  dalam periuk dengan air panas. Setelah dimasak, masukkan kuih sesama dengan sesetengah nasi sebagai hidangan sampingan. Sangat lazat!

6. Onigiri

Onigiri dalam makanan segera di Jepun. Makanan ini sangat popular kerana di setiap tempat di Jepun ada jual makanan ini. Onigiri ialah bebola nasi diperbuat daripada  isi seperti ayam, sayur-sayuran, ikan, daging rumpai laut  atau dengan sebiji telur, ada di antara mereka yang mereka mempunyai hanya nasi yang dicampur dengan sedikit sos, sayur-sayuran, kacang , furikake. Harganya pula sangat murah dan anda boleh membeli di mana-mana kedai runcit, pasaraya dan juga anda mungkin mendapati beberapa kedai yang hanya membuat onigiris.

7. Udon

Udon adalah mee yang tebal diperbuat daripada tepung gandum. Ia biasanya dihidangkan di consomme yang dengan kicap dan mirin. Bentuk dan saiz bergantung pada itu berasal dari wilayah ini. Udon boleh dimakan sejuk atau panas. Hidangan sesuai dihidang kepada pekerja-pekerja yang kejar masa kerana cara membuatnya sangat cepat. Terdapat kedai-kedai Udon di mana-mana.

8. Green Tea – Flavored sweets

Green teh di Jepun adalah minuman paling terkenal. Ia adalah berkaitan dengan sejarah, Geishas. Rumah-rumah teh akan sentiasa harmoni dan tenang tempat di mana anda boleh menikmati masa damai melalui minuman paling Khas di Jepun. Teh di Jepun perlu juga disertakan dengan gula-gula Jepun. Gula-gula yang paling biasa di Jepun yang dibuat dengan kacang. Jepun mempunyai gula-gula yang lazat dan dalam bentuk yang paling menarik dan warna unik.

Kesemua makanan ini anda perlu rasa kerana ianya juga merupakan makanan popular di seluruh dunia. Memang ada juga jual di Malaysia tetapi rasanya agak berbeza dan tidak sedap. Jadi, kepada anda yang ingin rasa makanan ini boleh pergi sendiri ke Jepun.

Kredit: https://muslimtravelbug.com

Kongsi artikel ini

E-BOOK PERCUMA

JOM MULA BELAJAR BAHASA JEPUN!

TERKINI

Scroll to Top